Efter att vi varit i Notre Dame gick vi en promenad. Vi gick in på café Renard (räven) för att värma oss lite och sen gick vi vidare för att hitta en tunnelbanestation som kunde ta oss till de fd. kollegorna som också råkade befinna sig i Paris samma kväll.
Vi mötte kollegorna på deras hotell och gick sedan vidare till en restaurang, Auberge St Roch, som vi fick tips om på hotellet. Där hade vi en mycket trevlig kväll och efter det vandrade vi hemåt i den iskalla vinden.
måndag 13 februari 2012
Magiskt ljus
Efter att vi installerat oss på Hotel Californa (en del av er minns kanske låten med samma namn, med gruppen Eagles, från slutet av 70-talet) gick vi en promenad mot Notre Dame. Det var ett fantastiskt ljus och jag kände mig mer lycklig än vanligt för att befinna mig i denna stad.
söndag 12 februari 2012
Precis som alla andra...
...som varit i Paris, är jag överförtjust. Det var nästan magiskt att komma dit med tåget och veta att nu ska jag få tillbringa några dagar i denna mytomspunna stad.
Vi kom till Gare de Lyon på eftermiddagen och det här är mina första bilder i stan. Det var kallt och blåsigt men vackert.
Vi kom till Gare de Lyon på eftermiddagen och det här är mina första bilder i stan. Det var kallt och blåsigt men vackert.
torsdag 9 februari 2012
Mona Lisas leende

Egentligen skulle jag vilja se den nyfunna kopian. Men det får bli en annan gång.
Nu blir det en tur ut på stan.
posted from Bloggeroid
Petit déjeuner

Hotellet hade bra frukost för att vara i Frankrike. Nu är jag nöjd och kan ge mig ut på upptäcktsfärd.
posted from Bloggeroid
onsdag 8 februari 2012
På väg

Väntar på tåget mot Paris. Det är första gången jag ska besöka den omtalade staden.
posted from Bloggeroid
tisdag 31 januari 2012
Snö!
Suddiga bilder tagna från tåget mellan Nice och Avignon idag. Både en bit innan Toulon och lite efter Marseille var det snö. Som väl var har det bara regnat i Arles och dessutom lättade molntäcket när jag närmade mig Avignon så jag fick lite sol i mina ögon. De kommande dagarna kommer det att vara kallt i Provence. Hoppas att solen ändå värmer lite.
torsdag 26 januari 2012
Sol
Just nu befinner jag mig i Sverige men längtar till sol och blå himmel. Veckan innan jag åkte besökte vi Avignon som är en väldigt fin stad med fina byggnader. Jag håller på och fixar med lite bilder som ni ska få se. Så länge kommer en bild på ett torg vi gick förbi där de sålde lite saker.
lördag 7 januari 2012
Helgmys

Bästa drycken är trots allt champagne. Äkta eller inte spelar inte så stor roll.
posted from Bloggeroid
fredag 6 januari 2012
Vårkänslor?
Inte riktigt vårkänslor eftersom det är lite kallt och blåser. Men när vi kom till parken var det några buskar som börjat slå ut sina blommor och då blir det vårkänslor automatiskt.
Det blev visst en bild på mig idag också. I år ska jag fota mina klänningar/kjolar varje fredag för Fina Fredan och ibland hamnar de kanske här. Kolla annars in min andra blogg.
Himlen är ofattbart blå i Provence. Jag älskar verkligen just den blå färgen.
Titta vid skorstenen så ser du en liten katt som satt och njöt av solen. Eller så satt den bara och vaktade lite.
Gränderna är så mysiga. På terrassen i mitten av bilden kan du se ett citrusträd.
När det är så klart väder kan man se många berg i närheten. Idag syntes Mont Ventoux tydligt med snöklädd topp och allt.
Vid utkiksplatsen finns en karta där man kan se vad bergen heter. Det är bara att titta åt rätt håll och sen läsa av.
Det finns fortfarande lite smaklöst julpynt som "pryder" en del hus. Tex. det här...
De här är nog släkt med mimosan på något vis. Vassa taggar på bladen men duniga blommor.
Klicka på bilderna så ser du lite bättre.Det blev visst en bild på mig idag också. I år ska jag fota mina klänningar/kjolar varje fredag för Fina Fredan och ibland hamnar de kanske här. Kolla annars in min andra blogg.
Himlen är ofattbart blå i Provence. Jag älskar verkligen just den blå färgen.
Titta vid skorstenen så ser du en liten katt som satt och njöt av solen. Eller så satt den bara och vaktade lite.
Gränderna är så mysiga. På terrassen i mitten av bilden kan du se ett citrusträd.
När det är så klart väder kan man se många berg i närheten. Idag syntes Mont Ventoux tydligt med snöklädd topp och allt.
Vid utkiksplatsen finns en karta där man kan se vad bergen heter. Det är bara att titta åt rätt håll och sen läsa av.
Det finns fortfarande lite smaklöst julpynt som "pryder" en del hus. Tex. det här...
söndag 1 januari 2012
1er janvier
Vi tog en promenad i solskenet och njöt av värmen, blommor och varandra.
Den röda gardinen över gatan var inte precis vacker men originell.
Jag har som ni kanske vet varit med i utmaningen Dressember då jag skulle ha klänning eller kjol varje dag under en månad och allt skulle fotas och läggas upp på Dressembers sida på Facebook. Nu ska jag inte fota mig mer förutom idag.
Den röda gardinen över gatan var inte precis vacker men originell.
Jag har som ni kanske vet varit med i utmaningen Dressember då jag skulle ha klänning eller kjol varje dag under en månad och allt skulle fotas och läggas upp på Dressembers sida på Facebook. Nu ska jag inte fota mig mer förutom idag.
lördag 31 december 2011
Bonne Année
Önskar er alla ett fantastiskt nytt år med lite bilder från dagens marknad bl.a.
Hoppas vi hörs och ses även under kommande år!
Hoppas vi hörs och ses även under kommande år!
måndag 12 december 2011
Dags för julkänslor

Bakar lussekatter för att få juldoft och -känslor i vårt hus. Antar att det bara är att bestämma sig.
posted from Bloggeroid
lördag 10 december 2011
Julstämning i Provence
Nu har granarna börjat komma upp utanför affärerna och stadsgranen ser värre ut än nånsin. Just den får ni kanske en bild på en annan dag men den här som jag fotade utanför en affär var ganska fin tycker jag.
fredag 9 december 2011
La rue de la mode
Har just kommit hem från en rolig utställning eller julmarknad kanske man kan kalla det. Det var ett trettiotal hantverkare som visade och sålde en massa fina saker.
Blev extra sugen på att sy lite nya väskor, både stora och små. Lite nya idéer har jag allt fått. Det som förundrar mig är att alla dessa kreativa människor har ganska mycket lika saker. Undrar hur det kommer sig?
söndag 27 november 2011
Söndag i Provence
Det är svårt att förstå att det är första advent men vi åkte på julmarknad som var i utkanten av stan. Provence Prestige heter den och det är en årlig utställning med provençalska produkter.
Vi köpte några tänkta julklappar men för övrigt tittade vi bara. Klicka på bilden så får du se en större upplaga.
Vi köpte några tänkta julklappar men för övrigt tittade vi bara. Klicka på bilden så får du se en större upplaga.
fredag 25 november 2011
Hemlängtan
Nu längtar jag hem till den blå himlen och lite sol. Har varit knappt två veckor i Sverige men åker hemåt i morgon. Hoppas att det snart blir lite snö i Sverige så att det blir lite ljusare även om alla adventsstjärnor som snart tänds kommer att lysa upp.
Får se om det blir någon adventsstämning hemma i Arles.
Får se om det blir någon adventsstämning hemma i Arles.
måndag 7 november 2011
Lite ljusare
Vi har klarat oss ganska bra jämfört med andra delar av medelhavsområdet och idag är det ljusare på himlen. Solen tittar fram ibland och det känns väldigt skönt.
Mairen meddelade i lördags kväll att Rhône inte höjde sig i samma takt men vid promenaden igår såg vi ändå att vattennivån var högre än i lördags. Pumparna var borta så risken för översvämning hade nog trots allt minskat.
Nu hoppas vi bara på att det blir torrt väder ett tag så att tex. dörrarna kan återgå till normalläge. Just nu är flera av våra ytterdörrar svåra att få upp. Men vi är ändå glada att vi inte fått några värre skador.
Mairen meddelade i lördags kväll att Rhône inte höjde sig i samma takt men vid promenaden igår såg vi ändå att vattennivån var högre än i lördags. Pumparna var borta så risken för översvämning hade nog trots allt minskat.
Nu hoppas vi bara på att det blir torrt väder ett tag så att tex. dörrarna kan återgå till normalläge. Just nu är flera av våra ytterdörrar svåra att få upp. Men vi är ändå glada att vi inte fått några värre skador.
lördag 5 november 2011
Skyfall
Nu är stan så säkrad som det går, hoppas jag. Vi har de senaste dagarna haft extrema skyfall och rädslan för att Rhône ska svämma över har gjort att muren är säkrad där det finns genomgångar och dessutom är massor med stora pumpar utställda om olyckan är framme.
På flera ställen är "vattensäkra" väggar uppbyggda.
Det var inte bara vi som var och tittade på floden som de senaste dagarna höjts flera meter.Trappan på andra sidan brukar leda ner till en gångväg men just nu rätt ner i vattnet.
Lika dant här. Där ser man också att öppningen i muren är igensatt.
En av alla pumpar som är utplacerade.
Trappan leder rätt ner i vattnet. Ovanför syns topparna på buskarna som växer i flodkanten.
Här kan ni se hur vattnet höjt sig sen i tisdags... Nu är det bara att hoppas att det inte blir så mycket mer regn. Då finns nog risken att det blir som 2003:
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)














