Vårt hus i Provence

tisdag 27 september 2011

Snart hemma


Nu lämnar jag Jkpg och åker hemåt. Ser fram mot att få sommarvärme igen och kanske till och med ett bad i Medelhavet.
Hoppas på att bli bättre på att uppdatera bloggen...

posted from Bloggeroid

fredag 16 september 2011

Fredagsmys


Sitter ute på innergården och njuter av att ha ätit gott och av att det är så varmt och skönt.
I morgon bär det av mot Sverige, men innan det blir det marknad.

posted from Bloggeroid

lördag 10 september 2011

Ett foto i timmen

Idag är det dags att dela med sig av sin dag igen genom EFIT.

08.19 har jag nyss vaknat. Somnade sent så det var skönt med sovmorgon. Det ser ut som om det börjar bli molnigt men det är drygt 22 grader nu på morgonen.
Resten av bilderna hittar du i min andra blogg.
posted from Bloggeroid

tisdag 6 september 2011

Fortfarande strandväder

Vi har haft en ljuvlig eftermiddag på stranden. Vattnet var nog "bara" 22-23 grader men det var helt okej eftersom solen var väldigt het. Jag älskar sol och värme och tröttnar nog aldrig.

onsdag 31 augusti 2011

ABBA


Fick just veta på morgontv att det finns guidade turer i Stockholm som går i Abbas spår.

posted from Bloggeroid

lördag 27 augusti 2011

Överlevare


Allra bäst klarade sig blyblomman när vi var i Sverige. De andra växterna mår så där. Men nu får det bli lite nyinköp på marknaden och det blir ju kul. =D

posted from Bloggeroid

torsdag 11 augusti 2011

Skymning i Sverige


Har hållt igång hela dagen och är helt slut. Orkar inte ens sitta vid datorn utan surfar lite via mobilen.
Himlen är så otroligt vacker just nu!

posted from Bloggeroid

tisdag 9 augusti 2011

Plumbago


Min blyblomma har blivit riktigt stor. Nu är det bara att hålla tummarna att den klarar sig själv när vi är borta ett tag.

posted from Bloggeroid

söndag 7 augusti 2011

Provençalska täcken

På marknaden här i Arles och i de flesta affärer som har textilier finns de typiska provençalska täckena i olika storlekar. Jag har ju tidigare visat täcket Tilda fick till sin säng och vi har även den här typen av täcken som skydd för våra soffor.
Igår köpte jag en mindre variant som ska med till Sverige för att täcka en fåtölj som senare ska kläs om.
Läs gärna mer i bloggen om Ett hus på landet.

fredag 5 augusti 2011

Rund aubergine


När jag skriver det inser jag att det var squash jag egentligen skulle ha. Nåja, nu ska jag i alla fall göra en LCHF-lasagne. Det ska bli gott.

posted from Bloggeroid

onsdag 3 augusti 2011

Très chaud


Det märks att det är augusti och högsommar i Provence. Gick en sväng på marknaden idag och köpte lite saker som ska med till vårt svenska hem när vi åker dit på "semester" om ett tag. På bilden en vacker gränd jag gick förbi.

posted from Bloggeroid

tisdag 2 augusti 2011

Avsked


Inte förrän Tilda ska ge sig av mot Sverige igen fick vi sängen bäddad med nya provençalska överkastet. Iofs har hon inte sovit i sitt rum utan i studion.
Nu är det dags att ge sig av mot flygplatsen.

posted from Bloggeroid

lördag 30 juli 2011

Grekiskt på franska


Idag blir det kräfttsatsiki som tillbehör till maten. Ska stoppa i kräftstjärtar så att det blir extra gott.

posted from Bloggeroid

måndag 25 juli 2011

Lycka!

I drömmarnas värld kan man hamna när man som jag vunnit en vacker lavendelstav hos C De-sign. Tack snälla för vinsten!!

lördag 23 juli 2011

Är mest på stranden

Vi har fortfarande besök av två av mina barn och mesta tiden tillbringar vi på stranden. Idag var det jag och yngsta dottern som åkte dit och på slutet blåste det rejält med sand även om solen var varm och het.
 Det var stora vågor men idag kände vi inte ens på vattnet. Det var bara 18-19 grader igår och när det blåser blir det inte så varmt att det känns som om man måste bada.

De två sista bilderna tog jag precis innan vi åkte hem. Då började de flesta packa ihop eftersom luften började bli full av sand.

söndag 10 juli 2011

Inte för värmen


Ibland kan grillningen tillföra skön värme men det behövs inte just nu. Men jag ser fram mot att äta grillat kött, dito vitlökar och smörstekta bönor.
Nu är vi bara tre personer till skillnad från senaste veckan då vi varit tio till bordet. På tisdag utökas skaran igen då ytterligare två av mina barn dyker upp.

posted from Bloggeroid

lördag 9 juli 2011

Finaste


Nåja, nog har jag sett ännu finare CV2:or än den här men de är väldigt fina hur som helst.

posted from Bloggeroid

fredag 8 juli 2011

På utflykt i les Alpilles

Idag tog vi en tur till Les Baux de Provence. På vägen dit tittade vi på en romersk akvedukt och på hemvägen stannade vi till på en olivgård och köpte lite olivolja. Där fick vi även plocka lite fikon från ett träd på deras parkering.
 Les Baux är en liten stad byggd innanför en ringmur högt uppe på ett berg. Följ länken och läs lite mer om staden.
 Det är många smala gränder i stan och när man tittar ut över en mur kan man se vackra växter och hus.
 En pytteliten butik med allsköns vackra saker att köpa eller fota på.
 Sanna och jag poserar med delar av les Alpilles i bakgrunden.
Här är de goda fikonen vi plockade från ett träd. Ovanligt mumsiga faktiskt.

lördag 25 juni 2011

Plumbago


Idag knöt jag upp blyblomman eftersom de blommor som slagit ut var längst ner. Även denna blomma är vacker.

posted from Bloggeroid

fredag 24 juni 2011

Nu blommar det...

 Jag blev alldeles överraskad när jag fick se de blommande solrosfälten.
 De är så vackra men jag blev förvånad när jag upptäckte att de inte alls var vända mot solen utan från solen. Kanske vände de sig bort från vinden.

Luften var alldeles het men tyvärr var det kallt i vattnet. Det var inte så tomt på stranden som det ser ut men jag lyckades visst fånga en nästan tom strand.