Vårt hus i Provence: Present från Singapore

måndag 18 oktober 2010

Present från Singapore

I augusti svarade jag rätt på en bildgåta i Annelie i Singapores blogg. Ett litet tag senare fick jag ett, eller faktiskt tom. två överraskningspaket som jag helt glömt att blogga om.
Dels fick jag en kokbok med specialiteter från Singapore och dessutom fick jag ljuvliga örhängen som Annelie själv gjort.
Anneli berättar så här om örhängena, eller rättare sagt pärlorna/fröna i hängena:

De innehåller kärleksfrö, eller som vi säger här Love seeds.
Berättelsen började när jag kom hit för drygt 2 år sedan, så såg jag kineser plocka små röd frö under ett träd utanför där vi bor och jag blev intresserad och frågade.
Kineser är ju tokiga i rött eftersom det betyder lycka. De plockar och lägger i skålar eller kastar på brudpar när de gifter sig. Med lite mera forskning så växer det runt om i Asien och i Indien så använde man det förr till vikter, 4 st love seeds väger nämligen 1 g. 
Love seeds kommer från Saga Tree: http://www.naturia.per.sg/buloh/plants/saga_tree.htm

Det var den här bilden jag gissade på. =)

Tack snälla Annelie för att du gav mig lite extra lycka att bära på!!!

3 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Det är riktig snygga örhängen du fick.Så kul at få en present som kommer som en riktig överraskning.Och så ger dem lycka också.
Ha det gott.
Anje

Efwa sa...

Ja, jag är verkligen lycklig. =D

Elisabeth Johansson sa...

Kul att hitta dej på nätetÄr hemma och är sjuk så jag har inget annat för mej än att sitta och slöa vid datorn:-)

Kram från Elisabeth Johansson

Hälsa gärna på hos mej
www.ridingsrockcandy.zoomin.se