Vårt hus i Provence: Alla vägar...

söndag 11 juli 2010

Alla vägar...

Snart har jag kanske fotograferat alla gränder i stan även om jag inte tror att jag kommer att komma dit. Men nu ska ni få se några fler vackra dörrar jag inte fotat förut. Självklart finns det en hel del riktigt fula entréer men de får kanske ett eget inlägg någon gång.
Trädet till höger är vad vi tror ett Jakarandaträd. När de blommar har de vackra lila blomklasar. Lite lika Glycinen men lite starkare i färgen.


Portarna in till gården med jakarandan är vackert dekorerade. 







På väg ut ur gränderna mot floden Rhone såg vi den här lite modernare dekorationen. 

Nu bär det av mot stranden...

6 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Hej. Förlåt att jag inte hade sett dit inlägg till St Jean. Men nu har jag hittat dig. Kul att du tittade in.
Vilka vackra dörrar du har med.Vi bor i en liten bondby inte så långt från Vichy(ca.3 mil).Bor här halva året och vinterhalvan i Holland.Vi valde att bo mit i byn och inte på landet.
Just nu är det väldigt mycket med sommarfestar.Mannen i mit liv är i styrelsen av byns festcommite och det tar tid.
Hur gör ni? Flyger ner från Sverige eller bor ni permanent i Frankrike?
Ska kolla lite på din blog så jag får veta lite mer.
Ha det bra.
Anje

Steekjes en Stygn sa...

Nu såg jag att ni bor här i Frankrike.Roligt att läsa hur ni har det där söderut.kommer att titta oftare.
Anje

C De-sign sa...

Hej och TACK för din kommentar! Det är ju så med lavendeln att den håller sig i åratal... precis som du säger bara att ta lite på den så kommer dofterna igång igen....jag bli helt "lycklig" när jag ser dina bilder på lavendelfält........... kanske jag borde börja träna att vara Torg.Madame i Franrike INNAN jag går i pension....det är bara en del praktiska saker ag måste ta reda på...om det är svårt att få tillstånd att sitta och sälja på torgen......
Du ser ut att ha funnit dig väl tillrätta.....hoppas att din verksamhet går riktigt bra också! Idag är det måndag och lite vardagsbestyr finns på agendan....även om det är semester! Ha det så skönt i underbara Frankrike! KRAM fr C

Unknown sa...

Jag àlskar grànder. Hàrliga bilder du bjuder pà.

Monica sa...

Tass, tass smyger in...läste ordet Provance & då kunde jag inte låta bli. Ska läsa mer imorgon på din Blogg!
Vi ska ner till St-Raphael till hösten, där har vi svenska vänner som bor där sedan ca 25 år. Han arbetar med konst. Sedan är tanken att vi ska åka vidare till Provance o titta om vi hittar något trevligt. Till hösten börjar nämligen vårt livsprojekt....
Tack för titten, återkommer.

Monica sa...

Tack för "titten" Ja det där med kryddor är härligt. Till hösten brukar vi plocka in & torka. Sedan tillsätter vi flingsalt & gör vår egen Kryddblandning. Ner i vackra burkar & detta är en mycket uppskattad "gå bort" pressent bland våra vänner. Smaksätter även oljor & vinägeri vackra flaskor.
Talade med våra vänner i St-Raphael och hörde att ni också har väldigt varmt!
Må väl.