Vårt hus i Provence: Hemma på vår gård

lördag 2 april 2011

Hemma på vår gård

Det är inte bara nya växter som fått fart i "trädgården". För första gången någonsin har en petunia övervintrat och tagit fart igen. Självklart kan de inte klara sig i det svenska klimatet och jag trodde inte att de gjorde det här heller men likväl har min gamla petunia börjat blomma igen.
Hortensian som jag köpte förra våren har också klarat vintern och börjat växa rejält och igår såg mannen första knoppen. Det ska bli spännande att se om den är lika rosa som förut när den slår ut.
På flera ställen i närområdet har jag sett att irisarna börjat slå ut men i torsdags när jag gick till l'Espace van Gogh fanns det bara blad än så länge.
Men vad förvånad jag sedan blev när jag upptäckte att några av irislökarna jag planterade i vintras faktiskt slagit ut. 


Vad härligt det är med lite färgglädje i "trädgården". 

Inga kommentarer: