Vårt hus i Provence: Hemma på min gata

tisdag 4 maj 2010

Hemma på min gata

...eller på min gård har det hunnit växa mycket på en vecka som jag var borta. Jasminen har slagit ut många blommor och doften omringar mig när jag går upp för trappan mot terrassen.


Där har luktärten kommit igång att växa och passionsblomman har massor med knoppar som jag ser fram mot att se slå ut.


Har ni sett vilka maffiga knoppar. Jag antar att vi kommer att ha många blommor som blommar på samma gång men tyvärr blommar varje blomma bara ca ett dygn.
Jag köpte en ny lavendel för ett tag sedan och på två veckor har den skjutit upp blomknoppar. Ingen som skiftar i lila ännu men det kommer kanske inom en månad.
Våra kryddväxter växer också mycket och nu måste vi komma ihåg att använda dem också. Jag har alltid velat ha en egen kryddträdgård och till slut har jag fått det och njuter av att gå och nypa några väldoftande och välsmakande små blad.

Här i Provence är det väldigt sällan man ser dill men jag har köpt en påse dillfrö i Sverige och de först sådda har börjat komma upp lite de också. Kanske äter vi lite färskpotatis framöver som kan få smak av en dillkvist. 


Indiankrassen som vi tänkt ska få slingra sig upp på någon av väggarna har också skjutit fart. Jag har inte sett några knoppar än men de kommer nog. 
Tyvärr är det regnigt och lite kallt idag så jag kan inte sitta ute på innergården och njuta av grönskan. Men om några dagar vänder det förhoppningsvis. 

1 kommentar:

Bente sa...

Det er vel herlig å være tilbake i ditt Provence. Det er ikke mye vår her jeg bor, idag har det kommet snø sør på østlandet i Norge. Kaldt og huttehu for et vår vær. Vi trenger sol og varme NÅ!