Vårt hus i Provence: Lite mer...

söndag 4 januari 2009

Lite mer...

Vi fick såklart fler bilder. I vardagsrumsdelen har de burit in sofforna och fåtöljerna vi köpte av de förra ägarna. Vi ska inte ha dem när vi bor där eftersom vi då ska ha sofforna vi har här i sverige nu. De är större och fyller upp bättre.
På bilden mot matrumsdelen ser man köket till vänster och trappan till andra våningen. Dörren på väggen rakt fram leder ut mot gatan.
Som ni ser kommer man direkt in i matrum/kök och jag har tänkt ha en liten klädhängare med krokar på väggen mellan dörren och fönstret för våra gästers kläder. Våra egna kläder får vi hänga in i någon garderob någonstans.

Bilden här under visar andra våningen där trappan kommer upp. Den leder upp i det som ska bli vårt arbetsrum och hantverkarna har gjort en liten inbyggd hylla där vi kanske kan ha pärmar eller böcker. Den här bilden är tagen från fönstret i arbetsrummet mot gästdelen. Luckor och trappräcken är ommålade från grönt till mörkgrått och det ser bra ut tycker jag. Nu är det bara växter som fattas och gäster som öppnar fönsterluckorna förstås. =)
Som sagt, åker vi ner till vårt hus den 22 januari och då har vi tänkt bo där för första gången sen renoveringen drog igång. Det ska bli så spännande att känna hur det känns och få börja planera mer detaljerat.

13 kommentarer:

Eddan sa...

Åh vad ni måste längta ner och få "provbo" nu! Det ser så himla mysigt ut.

Ser att ni ev ska hyra ut, kul! Då kanske man kan bli hyresgäst hos er i framtiden :-). Vi var till Provence för fem år sedan och till Picardiet i somras. Vet inte vad som står på tur nästa gång men Provence kommer det absolut att bli igen i framtiden. Vi är även sugna på Italien/Kroatien också. Längtar verkligen efter sol och värme nu.

Bonne chance ;-)! Lycka till även i fortsättningen!

Kram från Anette

C De-sign sa...

GRATTIS till den fina renoveringen! Det ser ju jättefint ut! Nu kan jag verkligen förstå att ni längtar att få flytta ner! Så spännande att ändra sitt liv....för det blir det ju på många sätt...kulturer och klimat är ganska olika! Jag börjar jobba i morgon efter en skön ledighet... men det ska väl gå det också! Önskar dig en god fortsättning på det nya året! Kram fr C

Samtal från min trädgård sa...

Det ser väldigt härligt ut! Lycka till med allt!

Brocante sa...

Det er nå det fine begynner. Nå kan du kjøpe møbler og fine ting. Tenk på alle de fine marknadene som finnes i Provence! Lykke til videre.

Camilla Borg sa...

Hoppas ni känner er nöjda när ni kommer fram
Kram

smultrongården sa...

Oj så himla fint det blir. Stort som ett slott!! Det håller på att hända grejer med "vårt" boende också. Men kära nån, det går inte att jämföra m ert stora. 28 kvm, som ett lillepytteboende...
Jag är helt imponerad över era hantverkare. T.om bygger en inbyggd hylla, såå bra dom verkar vara! Det ser så fantastiskt snyggt ut.
Vi åker den 25-29. Skulle ju vara så kul att "komma förbi" men vi kanske inte hinner den här gången - får se - skulle vara så himmelens kul!!
Förstår att det här blir ett extremt spännande år - tänk att livet blir vad man gör det till. Man kan vara så säker på att man ångrar bara det man inte gör - det som görs dumt får man väl förtränga... då har man ju i alla fall provat!
Lycka till! Jag känner så starkt med er!!
Kram Eva

Christina sa...

Så spännande och åtråvärt med ett hus i Provence! Jag blir väldigt nyfiken på bakgrunden, och kommer att titta in igen när jag har mer tid.

Christina sa...

Nu har jag gluttat runt och vilket härligt liv som väntar er i Provence! Huset ser jättetrevligt ut, och jag dreglade över de vackra valnötsmöblerna som ni köper loss från förra ägaren.

Den här bloggen ska jag med spänning och glädje följa, frankofil som jag är.

Och så fina saker du stickar!

Jag har länkat från min blogg.

Anna sa...

Vad fint det blir! Det är alltid lika spännande att komma och se vad som hänt hos er i Provence. Jag gillar trappan!

Irene sa...

Fint det blir!!! Förstår att Du ser fram emot att flytta in ;-)

Nu har jag en ny Feng Shui-blogg här på blogspot, adressen är http://www.fengshuiblogg.blogspot.com

Välkommen in!

Anonym sa...

Hittade just hit - vilken spännande blogg!

Får man komma med ett förslag...? Du behöver ju inte bry dig om det!

Eftersom hallen också är ett matrum, kanske det inte blir så kul med en klädhängare för gäster. Kanske det är bättre med en trären garderob så att man kan stänga dörrarna om kläderna?

Marika sa...

men vad kul att antligen fa se lite bilder nu nar det nastan ar klart.
Jattesnygg trappa!! Vi har en spiraltrappa liggandes pa vinden som de gamla agarna lamnade kvar, men vi har annu skaffat oss mod till att damma av det, sa det lar bli en overraskning sen nar vi val borjar med vart vindsprojekt (inte an pa ett tag).
Det ser i alla fall jattefint ut och det ska bli spannande o se hur det kommer se ut "inrett".
kram
Marika

Mollys Hus sa...

Ser ut att bli jättemysigt :) Vad härligt att få åka dit och möta våren!