Vårt hus i Provence: Franska lussebullar

tisdag 8 december 2009

Franska lussebullar

Idag tog jag på mig uppgiften att baka lussebullar med franska ingredienser. Jag hittade ingen färskjäst men tog torrjäst istället och saffran hade jag med från Sverige även om det nog finns här också.
Russinen jag hade var väldigt stora så jag delade dem i två delar. I påsen fanns även russin av gröna druvor. Lite mystiskt men ätbara. Men jag tog de svarta till bullarna.
Det var nämligen så att vi skulle få besök från en svensk kvinna som bor här i Arles och som vi alldeles nyss lärt känna efter att slumpmässigt stött på henne på marknaden. Självklart ville jag bjuda på svenska lussebullar. =)
Vi tog även lite glögg när hon kom. Jag hade en liten flaska årgångsglögg från 2007 och det var riktigt gott och L tyckte det var extra gott eftersom hon inte varit i Sverige på några år.
Lussebullarna blev ganska lika de bakade av svenska ingredienser, bara lite mer kompakta. Men det kan de ju bli i Sverige också beroende på dagsformen.

Inga kommentarer: