Vårt hus i Provence: Ljuvlig skönhet

onsdag 9 december 2009

Ljuvlig skönhet

Länge har jag velat ha en julros men det har inte blivit av att jag skaffat en eller så har jag inte haft någonstans att plantera den. Men idag på marknaden hittade jag en skönhet. Helleborus Niger, vilket vackert namn och vad den kommer att glädja oss på vår gård.
Blomsterhandlaren frågade om jag ville ha blomman inslagen och jag trodde han menade om jag ville ha papper runt eller bara ta den som den var. Men han slog in den som om jag skulle ge bort den. Oj vad han fixade med sina snören... Tjusigt va?
Julrosen är så vacker i all sin enkelhet och i Sverige är det ju ännu härligare när den kan blomma fast det är snö. Men jag kommer att njuta av den där den ska planteras i vårt ytte-pytte-lilla land på gården.

Det är många knoppar på gång och jag hoppas att den kommer att trivas och slår ut allihop.
Nu ska vi titta på svt-play. Vem vet mest är en favorit just nu.

1 kommentar:

Britt sa...

Jättevacker, jag älskar julrosor, både för skönheten och för att de blommar mitt i snön, det är så härligt!

Kram Britt