Vårt hus i Provence: Berättelsen om gubben Dahlbom

söndag 1 mars 2009

Berättelsen om gubben Dahlbom

I förra inlägget skulle jag ha skrivit om Gubben Dahlbom men istället blev det som om katten som fick heta Dahlbom. Det kommer jag nog att kalla honom i fortsättningen men den riktiga Gubben Dahlbom fanns när jag var liten.
I augusti brukade vi åka till ett litet ställe på landet utanför samhället där vi bodde för att köpa grönsaker och blommor. Gubben Dahlbom odlade och sålde till folk i närheten och vi barn brukade få smaka sockerärtor, hallon och andra bär som han odlade. Det var såå gott och han odlade massor med blommor också. Bl.a. dahlior som jag själv aldrig odlat men sedan jag var liten har jag tyckt att de är väldigt vackra. Någon gång i mitt liv kanske även jag planterar dahliaknölar.

Inga kommentarer: