Vårt hus i Provence: Nu är värmen tillbaka

fredag 9 april 2010

Nu är värmen tillbaka

Efter några dagar med regn och moln är solen tillbaka och jag njuter i fulla drag. Gick en sväng i vår miniträdgård och tog lite bilder på växterna som vaknar till liv.
På innergården har vi planterat lite kryddväxter att nypa lite av till maten eller bara för att dofta på. Jag ska lägga en sittdyna bredvid så att man kan sitta där och filosofera lite. I krukan på vänstra bilden är det vår ganska nysådda indiankrasse som börjar komma upp. Den ska få klättra på en stupränna är det tänkt. 
Längs trappan upp mot terrassen växer Jasminen och om det bara är några dagar värme nu så slår den nog ut. De första knopparna såg jag i januari så de har vilat länge. Men snart får vi nog njuta av doften.


På vår solterrass har några slingor Passiflora kommit upp genom vindskyddet. Nu ser jag att de tagit fart och börjat växa. Det vore härligt om den ville blomma även på övervåningen. På bilderna till höger ser ni luktärtor som precis börjat gro. I år kommer vi alltid vara här så de behöver inte torka ut som de gjorde förra våren. Ser fram mot även den härliga doften. 
Nu ska jag gå ut och värma upp mig lite i solen. 

3 kommentarer:

Helen sa...

Så ljuvligt!! Själv har jag nyss kommit in efter en promenad i regnet bland de stora snödrivorna, + 3 grader...

Ha en härlig helg!
Kram!

Mari G sa...

Ååååå vad det ser skönt ut" Jag älskar luktärt, de är mina absoluta favorit blommor :-):-)

Jasmin, en gen inte dummt det heller. De ser lite rosa aktiga ut knoppanra, är de det sen också eler är det vita?

Mari

Efwa - Medea sa...

Jag tror att blommorna blir vita med rosa bas. Men de har bara blommat en gång, när jag köpte dem förra våren, så jag minns inte riktigt.