Vårt hus i Provence: Flamingos

tisdag 1 mars 2011

Flamingos

 
På väg från Les Saintes Marie de la Mer körde vi, det som vi kallar Flamingo-vägen. Där är oftast störst chans att se flamingos och man kommer ganska nära. Men så nära som jag kom idag har jag aldrig varit förut, mer än i Borås djurpark förstås. Men det är ju inte samma sak. 
 Nu såg jag hur gigantiskt stora de är och jag är glad att de inte gick åt mitt håll. Jag skulle nog inte vilja klappa dem på huvudet precis.
De blev lite skrämda av mig och bredde ut sina vingar och flög en bit. Ser ni vilken stark färg de har på vingarna när de flyger. Antagligen är det väl för att skrämmas. 


 Men sen gick de lugnt och åt igen.

När vi kört en bit såg vi en stor mängd flamingos. De vita prickarna som syns långt bak i bilden är också flamingos.
På vägen såg vi också svarta tjurar och vita hästar, som tillsammans med flamingos är speciella för Camargue-området som börjar precis vid Arles där vi bor.
Nu börjar det även grönska lite på buskar och träd. Det är inte bara fruktträd som blommar utan man ser skiftningar i grönt längs vägen.

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Sådana enastående bilder du tagit. De är verkligen stora, men graciösa fåglar. Härligt att våren är på väg. Der fram emot att den ska komma hit. Ha dé!

Steekjes en Stygn sa...

Vackra bilder du tog. Det ser redan vår ut hos er. Snart är vi där också. Det blir så spännande att se hur långt det har kommit i min trädgård.
Anje

Nanna sa...

Det här lägger jag till i min resemapp till "platser att besöka". :) Häftigt att få se flamingos! :)