Vårt hus i Provence: På besök i Vence

onsdag 30 mars 2011

På besök i Vence

Efter att vi varit i Nice tog vi vägen om Vence. Mannen har varit där förut, och jag ville gärna dit eftersom Eva på Smultrongården har en Studio där sedan några år. Vi gick en sväng i gamla stan och jag fotade lite. Dessutom blev det en expresso på torget framför Hotel de Ville.
 Vackra gamla gränder och hus som innehöll osedvanligt många gallerier. Antagligen finns målgruppen både som boende och besökare. Det fanns självklart många caféer och restauranger.

 Vi förvånades över att de flesta vi hörde prata inte talade franska utan nordiska språk. Antagligen var det en turistbuss som anlänt för i franska byar borde det ju vara franska som hörs mest.

 Jag älskar vackra dörrar. Det blev bara foto på en, men ååh så vacker.
 Utanför fönstren på det här huset, och flera andra, hängde massor med tvätt. Det påminde mig om Neapel där vi var på bröllopsresa. Det är lite gulligt på något vis.
 Är det kanske här, in till vänster som Evas studio finns. Jag vet att hon visat en bild på ett valv som var ingång och just till vänster var det ett sådant. Men det fanns fler så jag hade kanske fel.
 På caféet i närheten av stadshuset dukades kaffet upp så här fint. En vääldigt söt kaka och en chokladbit ingick i priset.
Här blev visst bilden tagen i motljus men den tog jag från caféet mot ännu ett valv i muren som omringar gamla stan.

3 kommentarer:

marits provence sa...

Hei Efwa! Så koselig at dere har vært i Vence. Det er en by jeg kjent godt gjennom de siste 25 år. Utrolig mange fine motiver har du fanget. Vence er en fin by og likevel ganske annerledes enn vakre Arles.
Onsdagshilsen fra Marit

Elisabeth sa...

Så mysigt. Många hus med karaktär! Ha dé!

bokhyllan sa...

Hej! Fin blogg du har.
Så vackra bilder!
Det ser verkligen mycket trevligt ut. Fotot på dörren gillar jag!
Ha det gott!