Vårt hus i Provence: Fleur de Sureau

fredag 11 mars 2011

Fleur de Sureau

Som älskare av flädersaft blev jag glatt överraskad när jag fick smaka av den här aperitifen, L'Elixir de nos Aïeules, hos nyfunna vänner i grannbyn. Jag kan tänka mig att flädersaft blandat med rosévin ger ganska lik smak även om den här drycken innehöll 16%.
Att jag dessutom fick lära mig vad fläder/hylle heter på franska är bonus. Om en månad är det dags att ge sig ut i omgivningarna och plocka fläderblommor och göra saft. Ni som bor i Sverige får vänta till slutet av juni, början av juli.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Jag brukar också plocka fläderblommor och göra saft. det är gott att ha i sommarvärmen. Men du får vara ute och plocka före mig. Ha dé!

Nanna sa...

Åh där påminde du mig om att jag har lite frysta blommor i frysen. Får nog ta upp de imorgon och göra den sista laddningen innan det blir dags att skörda nytt :)

men det lät väldans gott med att blanda det med rosevin! Måste ju provas!

Min mormor hade persikoträd i sin trädgård förut som gav världens godaste persikor... Lyckost den som kan ha det :)