Vårt hus i Provence: En provencalsk söndag

söndag 24 maj 2009

En provencalsk söndag

Det är fascinerande att se ut över molnen från planet.Undrar vad de vita fälten är för något. När vi närmade oss Marseille såg jag massor med vallmofält, mörkt röda fält. En ovanlig syn hemma i Sverige.

Landade på Marseille Provence airport strax efter 10 och möttes av en fantastisk värme. På väg mot parkeringen såg jag dessa små blå skönheter i vägkanten.Jeansen kändes mer än varma men när jag åkte hemifrån i morse vid 04.00 gick det inte att ta mindre på sig.
Om en stund ska jag ta en promenad i det söndagsstängda Arles. Barer och caféer är öppna såklart men inga affärer. Vill ju känna hur värmen känns =D

4 kommentarer:

Eddan sa...

Av ngn anledning lät 31 grader i Arles mycket mer lockande än 12 grader i Jönköping ;-).

Njut av värmen allt vad du kan!

Kram från Anette

smultrongården sa...

Halloj!

Tack för tipsen du gav mig. Jag är extremt sugen att göra nåt åt min födosituation... trots att jag är veg äter jag alldeles för mycket bröd o onyttigheter. Borde ta tag i det men det blir som inte av, illa! För mycket i min lilla hjärna för närvarande. Skulle vilja åka till Vence på "avgiftning" o leva hälsosamt 2 v och sen fortsätta på den vägen. Men jisses, när vi är där går vi 10 sek till bagaren o köper ljuvligt gott bröd! Så puckat av mig!! Vad grymt duktig du är! Skulle behöva höra hur du gjort för att klara det.
Ja du, 31 gr låter fantastiskt! Åh, vilket ställe du flyttat till!
Nu har jag 2 bokade resor. Måste nog få en 3:dje snart, haha! Bäst att passa på när priserna är så låga.
Nej, nu väntar min ogräsrensning.
Njuuut varje sekund!
Kram Eva

Sara Mårtensson sa...

Åååå så underbart att få bo i Provence!! Det måste ju vara en dröm! Du undrade om min fjärilslavendel doftar och det gör den. Den doftar ljuvligt! :-)
Ha en fin vecka!
Kram Sara

Monet sa...

Hej,

Roligt att du läser min sydfranska blogg och att ni nu är på plats. Välkomna till Provence och alla upptäckter i ert fantastiska område!!

Tänker inte ens polemisera med dig kring vad man gör här nere eller inte, särskilt inte kring vad och hur man äter efter våra egna upplevelser här.

Vi har ätit oss igenom allt från pizzavagnar till créperier och Michelin-restauranger under det nästan hela år vi bott här.

Ibland blir man jättemagsjuk (särskild efter pizzaintag från vagn, som heller inte är särskilt typiskt provencalskt), ibland går det jättebra.

Man får pröva sig fram helt enkelt och för oss är det viktigare med det lantliga provence-köket än "Makkdoo" (McDonalds) eller lastbilspizza.

Vi har också 32 grader varmt just nu vilket känns extremt fel också här. Det säger fransmännen också så vi hoppas på normala 20+ i nästa vecka!!