Vårt hus i Provence: Snart blommar det

måndag 25 maj 2009

Snart blommar det

Jag har varit lite orolig att mina blommor på gården inte skulle klara sig nu när det varit så varmt när jag varit i Sverige men även om de såg lite hängiga ut igår när jag kom så har det gått bra.
Luktärtorna har tom. fått knoppar så om jag har tur börjar de blomma innan jag åker hem nästa gång.
Lavendeln jag köpte för en månad sedan har superlånga knoppar. Lite väl långa för min smak men jag får köpa några små bulliga lavendel på marknaden så att jag får båda delarna. Lavendlen är nog den som tagit mest stryk av bristen på vatten. Den är lite torr nertill på stjälkarna men det är bara att acceptera.
Det syns nog inte på bilderna men man kan ana en gnutta lila på knopparna så snart får jag nog lavendelblommor också.
Pelargonsticklingarna växer också och på några av dem är det små knoppar.
Ska bli spännande att se hur de kommer att se ut.
Markisen är nerfälld så det går att sitta på terrassen och sticka. Jag hoppas att Monsieur Cidon snart kommer och sätter upp den beställda markisen. Den vi har nu är både ful och framförallt trasig.

3 kommentarer:

Anna sa...

Åh vad härligt, speciellt med all lavendel!

helen sa...

Mmm, sitta ute och sticka, det låter rätt mysigt :-) ...Kan tänka att det går lika bra sent på kvällen, dessa varma Provencenätter är ju underbara!

Skönt att höra att blommorna har klarat vattenbristen.

Hur länge stannar du den här gången??

Ha det gott!

Kram
Helen

Hilsen fra landet sa...

Lavendel og Provence hører sammen!!

Trivelig å følge dere!