Vårt hus i Provence: Marinad från Provence

fredag 8 maj 2009

Marinad från Provence

Jag har plockat fram alla mina kokböcker med recept från Provence och nu när jag bor här passar det ju väldigt bra att använda sig av dem. Hade tänkt göra egen tapenade men just idag blev det köpt istället. Har inte riktigt koll på vad sardeller heter på franska eller så tittade jag bara i fel hylla. =)
Men vi ska äta lamm ikväll och jag letade fram ett recept på en marinad som smakade väldigt gott. Det ska bli spännande att känna smaken av den ikväll. Just nu ligger köttet och marinerar.

Receptet kommer från boken Kärlek, Oliver och Timjan av Anna och Fanny Bergström.

Marinad från Provence

Ta 2 msk färska blad rosmarin el. 4 msk timjanblad. (Jag tog torkad timjan) och lägg bladen i en mortel. Strö över 1 tsk milt salt. Stöt bladen med saltet. Lägg i 4 skalade och skivad vitlöksklyftor. Mortla kraftigt så att allt blandas och smakerna frigörs. rör så ner saften av 1 pressad citron, lite svartpeppar ur kvarn och 1 dl olivolja. Gnid in marinaden på lammkotletter, grillspett, kyckling eller fisk, lägg i trångt kärl och slå över resten av marinaden. Låt dra ca 1 timme och grillla eller stek sedan. (4 pers.)

Inga kommentarer: